Voice Branding

Stem is allesbepalend voor uw product.

Net zoals Fonts, beelden , tekst en kleur een bepaalde weerklank geven doet de stem dat. Heel direct. Bedrijven denken steeds meer over hoe hun merk 'klinkt'.

Wat zijn nu de gebieden waarin een Topstem voor uw merk zich in kan onderscheiden door precies de juiste balans te vinden? Dat zijn Intensiteit, intonatie, ritme, frequentie, en dan is daar de 'kwaliteit' van een stem, van mijn stem wordt bijvoorbeeld wel vaker gezegd dat hij een 'randje' heeft. Maar goed, terug naar de dialoog met u:

In de briefing voor mij als voiceover staan bij het onderdeel tone of voice meestal instructieve termen als bondig, informeel, helder, zakelijk of activerend. En vaak ook nog wat het vooral NIET moet zijn
Om in elke uiting de juiste snaar te raken én als afzender consistent te blijven in het taalgebruik, is het belangrijk om te begrijpen wat een tone of voice precies is. Of liever gezegd: waaruit de tone of voice wordt opgebouwd. Het is een manier van spreken of schrijven die wordt bepaald door verschillende factoren:

    Merkpersoonlijkheid
    Doelstelling
    Kanaal
    Doelgroep

Doelgroep staat in deze opsomming niet voor niets op de laatste plaats. Die is uiteraard van het grootste belang, maar het is riskant om je in je taalgebruik meteen te voegen naar je doelgroep. Kans bestaat dat je als afzender niet serieus wordt genomen of dat de boodschap überhaupt niet aankomt. Het is namelijk ontzettend moeilijk om je een manier van spreken aan te meten die niet echt en oprecht van jou is.

Ik wil je hieronder middels formulieren met gerichte vragen uitnodigen de 'toon' van je merk te omschrijven

Neem de commercials die ik doe voor Bosch, de toon daarin is zakelijk en professioneel,terwijl voor een ander product, bijvoorbeeld Ben&Jerry's, de toon eerder een beetje maf is en niet serieus (hoewel in de onderstaande commercial wel duidelijk wordt dat het gaat om een duurzaam merk)

De stem van de organisatie:


Het begrip tone of voice wordt vaak uit elkaar getrokken: je hebt de voice en de tone. De merkpersoonlijkheid bepaalt voor het overgrote deel de manier waarop je praat of schrijft. In alle uitingen. Dit is het onderdeel voice: de stem van de organisatie. Die is in de basis altijd hetzelfde. En dus herkenbaar en op den duur vertrouwd. De overige factoren – doelstelling, kanaal en doelgroep – bepalen samen de tone. Die kan voor iedere uiting net iets anders zijn, maar is altijd gebaseerd op de unieke voice.
Zonder doelstelling geen tekst. Of dat nu gaat over radio (korte tekst die blijft hangen met een groot bereik (Mudjeans, die zelfs nog activeert en de gebruiker aanzet tot een goede daad!)

Of Over TV, waar de kijker meegetrokken kan worden in een totaal ander wereld, bijvoorbeeld Isense

Met elke tekst wil je iets bereiken. Je woordenschat is daarbij je gereedschapskist. Er zijn zes tekstdoelen te onderscheiden:

    Informeren
    Instrueren
    Opiniëren
    Overtuigen
    Activeren
    Amuseren

Uiteraard pas je je toon aan op het tekstdoel. Maar altijd binnen de kaders van je merkpersoonlijkheid.

Voor elke categorie kan ik je mooie voorbeelden aanreiken. Maar betrokken en met een mooie urgency kunnen informeren (nederland innovatieland) is net zo goed beschikbaar als amuserend en 'acterend' informeren (tornado alley), hierbij komt

Hoe klinkt uw merk? Als member geef ik u de kans met mij hierover te sparren. Beantwoord de vragen op de formulieren en start de dialoog, stuur me tekst en laat me een (gratis) demo inspreken (zie TAB 'demo')



Bosch. Hèt voorbeeld van Voicebranding voor Roel Fooij. Hoe klinkt professioneel en betrouwbaar een merk? Luister en oordeel zelf

 HansGrohe, Branding Comfort gekoppeld aan een stijlvol merk en Ben& Jerry's: Gezellig, lekker, vrolijk èn 'fair'!